Szeretettel köszöntelek keresztény közösségünk honlapján!
http://erdelyikeresztyenek.network.hu Csatlakozz te is a közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Erdélyi keresztények-HATÁROK NÉLKÜL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek keresztény közösségünk honlapján!
http://erdelyikeresztyenek.network.hu Csatlakozz te is a közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Erdélyi keresztények-HATÁROK NÉLKÜL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek keresztény közösségünk honlapján!
http://erdelyikeresztyenek.network.hu Csatlakozz te is a közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Erdélyi keresztények-HATÁROK NÉLKÜL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek keresztény közösségünk honlapján!
http://erdelyikeresztyenek.network.hu Csatlakozz te is a közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Erdélyi keresztények-HATÁROK NÉLKÜL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A
címerek eredete a középkorba vezet. Eleinte a lovagok fegyverhasználati
szimbóluma volt. Később — mint állandó jelvény — családok, nemzetségek,
területek megkülönböztetésére szolgált, használata nemesi kiváltság
volt. A nemzeti (állami) címer rendszerint az uralkodó nemzetség,
dinasztia címeréből származik. Az állami címerekben gyakran megtaláljuk
az uralkodás, a hatalom jelképeit, az állatok, a madarak királyát, az
oroszlánt, a sast és a koronát.
A magyar címer szerves alkotórésze a Szent Korona. Önmagában is fontos nemzeti szimbólumunk, hiszen a koronába vetett hit az államalapítástól kezdve végigkíséri történelmünket.
A
középkorban a királyok közötti vérségi kapcsolat mellett fontos volt az
a misztikus kapcsolat az első királlyal, melyet a Szent Korona
közvetített. A középkori Magyarországon — és később is — az új uralkodó
abban a pillanatban lett legitim, törvényes király, amikor a fejére
helyezték a Szent Koronát. Ez a királyi jelvény az európai történelem
egyik legrégibb uralkodói koronája; a rendi fölfogás szerint az országé.
Két fontos jelképi tartalmát kell megemlíteni. Az egyik a magyar
államiság folytonossága az államalapító szent királytól kezdve. A másik
pedig az, hogy a Szent Korona az ország területét jelenti.
Az országcímerben található királyi korona nem utal feltétlenül az illető ország államformájára. Nem Magyarország az egyetlen köztársaság,
amelynek címere megőrizte a koronát. A mai magyarok szemében
államiságunk ezeréves múltját, országunk függetlenségét a korona
jelképezi.
A pajzs alakú címernek mind a két fele az Árpádok
dinasztikus címeréből származik. Királyi pecséteken, művészeti
alkotásokon, pénzeken megjelenik a középkorban mind a vörös-ezüst sávok
(a heraldika nyelvén: pólyák) együttese, mind pedig a kettős kereszt.
Jóval később születtek a jelképeket magyarázó mesék, melyek a címer
egyes elemeit az ország földrajzával hozták kapcsolatba. Ezeknek a
magyarázatoknak nincs heraldikai alapjuk, mégis népszerűek lettek
évszázadokon keresztül. Werbőczy Istvántól származik a négy ezüst pólya
azonosítása a négy „országos” folyóval (Duna, Tisza, Dráva, Száva), a
17. században született meg a kettős kereszt hármas halom formájú
talapzatát három hegységnek (Tátra, Fátra, Mátra) tekintő értelmezés. A
három hegység kiválasztását bizonyára nevük szóalakja, rímelésük is
segítette. Szükséges azonban hangsúlyozni: belemagyarázásról van szó, ha
úgy tetszik, mesékről.
Magyarország címere című négysoros versében Vörösmarty Mihály így fogalmazta meg e nemzeti jelképünk üzenetét:
Címer és zászló. Meg szokták kérdezni: mi volt előbb, az országcímer
vagy a zászló, a piros-fehér-zöld lobogó? A nemzeti színek leggyakrabban
a címerből valók. A címer színeinek a kombinációjából. A
zászló eredete a hadviseléssel függ össze. Főképp a saját és az
ellenséges csapatok megkülönböztetésére szolgált.
A piros-fehér-zöld magyar nemzeti színek az országcímer vörös-ezüst
pólyáiból, valamint a vörös hátterű ezüst kettős kereszt zöld színű
talapzatából (hármas halom) származnak. Először okiratok, az uralkodó
által szentesített dokumentumok zsinórzatán jelent meg együtt a három
szín.
A
modern államisághoz tartozó jelképként a háromszínű zászló 1848-ban
terjedt el Magyarországon. Ha évszámot keresnénk, hogy mikor született
meg a magyar nemzet a szó modern értelmében, 1848—49-et jelölhetjük ki
meghatározó időszaknak. Ekkor — úgy tetszik — szükség volt az ország
önállóságát kifejező szimbólumokra. A minta, a példa nem egy tekintetben
1789, a francia forradalom volt. Március 15. előestéjén háromszínű
kokárdákat készítettek a másnapi tüntetésre. Az áprilisi törvényekkel
megvalósult az alapvető követelések jelentős része, önálló magyar
kormány jött létre, és a két történelmi esztendőben, intézményes
formában — még a katonaságnál is — elterjedhettek a nemzeti jelképek. A
három nemzeti szín, de a Himnusz és a Szózat kultuszának is ez volt az
első virágkora. A korabeli magyarországi társadalom széles rétegeinek
volt módjuk azonosulni a nemzettel. Tükrözi ezt ezeknek az időknek a
népköltészete is. Nemcsak a Kossuth nevével harcba hívó toborzónóta, hanem a nemzeti lobogót dicsőítő népdal is:
A szabadságharc zászlóin a szegély farkasfogai mutatják a nemzeti
színeket. A zászló közepén általában Szűz Máriát mint Magyarország
patrónáját láthatjuk a kisded Jézussal. Ismeretes, hogy fiának
elvesztése után, élete vége felé Szent István Magyarországot Szűz Mária oltalmába ajánlotta. A barokk korban elterjedt kifejezéssel szokták hazánkat Regnum Marianumnak
(Mária országa) nevezni. AMagyarországot Szűz Máriához fűző különleges
kapcsolatot gyakran említették a katolikus prédikációkban, az
iskolakönyvekben, s ez a hagyomány meggyökerezett a népi műveltségben;
számos művészeti alkotás örökítette meg a fölajánlást, illetőleg Jézus
édesanyját a magyar koronával a fején. Ebben a korszakban született a
máig népszerű „Boldog Asszony anyánk, régi nagy pátrónánk…” kezdetű
népének, amelyről még külön fogunk szólni a nemzeti himnusz előzményei
között.
/FORRÁS: © Bethlen Gábor Alapítvány/
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!