Szeretettel köszöntelek keresztény közösségünk honlapján!
http://erdelyikeresztyenek.network.hu Csatlakozz te is a közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Erdélyi keresztények-HATÁROK NÉLKÜL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek keresztény közösségünk honlapján!
http://erdelyikeresztyenek.network.hu Csatlakozz te is a közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Erdélyi keresztények-HATÁROK NÉLKÜL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek keresztény közösségünk honlapján!
http://erdelyikeresztyenek.network.hu Csatlakozz te is a közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Erdélyi keresztények-HATÁROK NÉLKÜL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek keresztény közösségünk honlapján!
http://erdelyikeresztyenek.network.hu Csatlakozz te is a közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Erdélyi keresztények-HATÁROK NÉLKÜL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | Rádiné Zsuzsa | 2 hozzászólás
449 ÉVE MEGHALT KÁLVIN JÁNOS francia származású svájci reformátor, keresztyén tudós, a kálvinizmus névadója 1564. 05. 27.-én.
Eredeti nevén: Jean Cauvin/Caulvin, latinul Johannes Calvinus1541-ben lett Genf prédikátora, és haláláig szinte diktátori hatalommal kormányozta a várost. Kálvin elképzelései alapján Genf olyan várossá alakult, amelyben az élet minden területét a reformáció határozta meg. Kálvin tanai még életében elterjedtek Franciaországban, Angliában, Skóciában, Németalföldön, a rajnai Pfalzban és Magyarországon is.
KÁLVIN JÁNOS TANAI
Kálvin János tanait a Heidelbergi Káté (1563) és a Helvét Hitvallás (1566) foglalja össze.
Közülük a legfontosabbak:
1. predestináció (=eleve elrendelés) elve, miszerint az emberek – tekintet nélkül érdemeikre vagy bűneikre – eleve üdvösségre vagy kárhozatra vannak rendelve. Ebből következik, a
Megkülönböztető hitelvei még:
1. ragaszkodás a Tízparancsolathoz, emiatt (3. parancsolat) tilos az Isten (s ezzel együtt Jézus és a Szentlélek) ábrázolása a kálvinista templomokban
(Forrás: 1. Magyar Nagylexikon .- Budapest: Akadémiai Kiadó, 1993-
2. Helmuth von Glasenapp: Az öt világvallás .- Budapest: Akkord, cop. 2005.)
KÁLVIN JÁNOS ÉLETŐBŐL
számok, tények, érdekességek
1509 július 10-én született a franciaországi Noyonban, Párizstól mintegy 100 kilométerre északra.
Családi neve franciául Cauvin (=kopasz, tar),
latinul Calvinus. Apja először dómjegyző, majd grófsági adóhivatalnok,
végül püspökségi titkár és a dóm egyházi ügyvédje. Anyja Jeanne Le
Franc, előkelő polgári családból. Kegyes és szép hölgy volt. Kálvin öt
éves, amikor elveszti édesanyját. Hat testvére volt, közülük kettő,
Charles és Francois korábban meghalt, Antoine és Marie vele élt Genfben.
Másik két féltestvére ismeretlen.
1523-1531
Jogtudományi tanulmányok Párizsban, ahol a neves College de Montaiguban tanul.
Híres személyek jártak ide, mint pl. Rotterdami Erasmus, Rabelais, Loyolai Ignác. Majd Orléansban és Bourgesban is tanul.
1531
Apja halála, humanista tanulmányok Párizsban. Itt a College Fortet-ben naponta lektorként dolgozott.
Még ma is látható a belső udvaron az ún. Kálvin torony, ennek egyik szobájában lakott.
1533
A reformátori eszmék tanulmányozása tölti ki idejének fő részét.
Barátja, Nikolaus Cop, a párizsi egyetem rektora, akinek segít
szemeszternyitó beszéde megírásában. A reformációval szimpatizáló
gondolatok miatt menekülnie kellett Párizsból Bázelbe, ahol halálig 15
alkalommal fordult meg, főként könyvkiadási céllal. Bázelben Lucianus
név alatt tartózkodott, ami a Calvinus név anagrammája, megcserélt
betűkkel. Itt fejezte be az Institutio első változatát.
1533/1534
Menekülés barátjához, Louis du Tillethez Angoulemebe, ott tanulmányozza a teológiai irodalmat.
Végérvényes megtérése Jézus Krisztushoz, csatlakozás a reformációhoz. Erről később egyik zsoltármagyarázatában így írt: „Olyan keményen szíven ütött a pápaság pogánysága, hogy alig tudtam magamat ebből a mélységből kirángatni. Isten mégis, a fiatalságom ellenére annyira megkeményedett szívemet váratlanul megtérésre vonta…Az igazi kegyesség jó ízével betöltekezve, olyan féltékenységre gyulladtam, hogy a tanultságban én is tegyek előrehaladást, hogy ezért maradék óráimat erre fordítottam, miközben egyéb tanulmányaimat kissé elhanyagoltam…”.
1534
A római mise ellen röpiratok Franciaországban, aminek következtében sok
hugenottát végeztek ki a párizsi Place Mauberten és a Place de Gréven.
I. Ferenc király elindítja a protestánsüldözést, Kálvin Bázelbe menekül.
1536
Fő művének, a Christianae Religionis Institutionak (A keresztyén vallás
rendszere) első kiadása, amit a bázeli Thomas Platter Kiadó jelentetett
meg. Az előszóban Kálvin igazolja I. Ferenc királynak a francia
protestánsok létjogosultságát.
Májusban jár utoljára szülőhazájában. Testvére, Charles temetésén vett részt. Kálvin 25 évet élt önkéntes „száműzetésben”.
A genfi reformátornak, Guillaume Farelnek sikerül Kálvint megnyerni a
genfi reformáció támogatására. Genfben Kálvin előadásokat tart és
reformokat indítványoz. Egy kis házban lakott először a mai Rue Jean
Calvinen.
Ugyanakkor még ennek az évnek az elején eltölt egy kis időt Ferrara-ban
Renée de France hercegnő vendégeként, akinek Kálvinnal együtt az volt a
célja, hogy a reformáció Itáliában is elterjedjen.
1537
Megír egy kátét és egy hitvallást, amire a genfi polgároknak esküt
kellene tenniük, hogy ezzel bizonyítsák: végleg szakítottak régi
hitükkel. Ellenállás bontakozik ki javaslata ellen.
1538
A Genfi Városi Tanács a berniek nyomására hasonló egyházszervezetet hoz
létre, mint amilyen már létezik Bernben. Kálvin és Farel az egyház
függetlenségét követelik a városi tanácstól. Elutasítják az úrvacsora
berni módon történő kiszolgáltatását, azaz az ostya használatát, s a
tanács döntése következtében kiutasítják őket Genfből.
Kálvin Strassburgba megy, ott a francia
menekült gyülekezet lelkésze lesz és bibliai témájú előadásokat tart a
Főiskolán. Barátság a strassburgi reformátorral, Martin Bucerrel, akivel
egy fedél alatt lakott házasságkötéséig.
1539
Kálvin kiadja a Institutio-nak,
azaz a Keresztyén Vallás Rendszere c. művének második kiadását és a Római levélhez írt kommentárját.
1540
Házasságot köt a holland származású Idelette de Bure-ral.
Ő első házasságából, férje halála után, egy
fiút és egy leányt, Juditot hozta a reformátorral kötött házasságba.
Közös gyermekük, Jacques csak néhány napig élt.
1540/1541
Részt vesz a hagenaui, wormsi és regensburgi vallási vitákon,
megismerkedik a német protestantizmussal. Hagenauban Strassburg
kiküldötteként vett részt a vitán. Június végén Farellel utazott az
elzász városba, ami 30 kilométerre északra fekszik Strassburgtól.
Október 24-én utazott Kálvin Wormsba a strassburgi főiskola rektorával, Johannes Sturmmal a vallási vitára.
Három hónapig ott maradt. Ez idő alatt találkozott Melanchthonnal.
Az úrvacsora kérdésében közeledett álláspontjuk, és november 8-án aláírták a Confessio Augustana variata-t.
V. Károly császár a regensburgi birodalmi gyűlésen próbálta közelebb
hozni az ellenséges protestánsokat és katolikusokat, kivált a
megigazulás tanában. Márciustól júniusig nem sok lépést tettek egymás
felé, de Kálvin elmélyítette kapcsolatát Melanchthonnal. A túl drága
városból Bucer és Melanchthon marasztalása ellenére visszatér
Strassburgba. Még ott volt, amikor hírt kapott a Strassburgban kitört
pestisjárványról, és felsége megbetegedéséről.
Hónapokon át a Neue Waag tornyában tartózkodott.
1541
A genfi Városi Tanács felkéri Kálvint, hogy legyen lelkész a városban.
Hosszabb vonakodás után elfogadja a felkérést. A Városi Tanács erre
szintén elfogadja a Kálvin által létrehozott Egyházi Rendet (Ordonnances
ecclésiastiques).
Ebben négyféle egyházi tisztet, „hivatalt”
különböztet meg: a lelkészekét, a tanítókét, a presbiterekét („vének”)
és a diakónusokét. Létrehozzák a konzisztóriumot az egyházi rend
betartásának biztosítására. Háromfajta fegyelmezési eszköze van a
konzisztóriumnak, a későbbi presbitériumnak: intés/figyelmeztetés,
exkommunikáció/kiközösítés, büntető eljárás a genfi Városi Tanács előtt.
A konzisztórium nem avatkozhat bele a világi terület dolgaiba, illetve a
bírói gyakorlatba, de ez fordítva is fennáll.
1543
A párizsi Notre Dame előtti téren nyilvánosan elégetik fő művét, az Institutiot. Az ellenreformáció egyre inkább beindul.
1547
Február 18-án meghal Luther Márton Eislebenben, majd Wittenbergben
temetik el. Kálvin nagyra becsülte Luthert, „az egyház hű tanítójának”
nevezte.
Véleményét mindvégig tisztelettel fenntartotta, bár az úrvacsoráról vallott nézeteikben határozott különbségek voltak.
1547
A genfi Városi Tanácsban ismételten konfliktus robban ki az egyháznak a világi állammal szembeni függetlensége miatt. Kálvin ugyan átviszi akaratát és álláspontját az ellenkezőkkel szemben is, de hosszantartó konfliktus veszi kezdetét, ami 1555-ig tart.
1549
Meghalt felesége.
Megegyezés az úrvacsora kérdésében Zwingli utódjával, Heinrich Bullingerrel Zürichben (Consensus Tigurinus)
1553
A már korábban másutt halálra ítélt Michael Servet szentháromságtagadót Genfben a Madeleine templomban egy istentiszteleten felismerték. Elfogták.
Kálvin viszont kérelmezi letartóztatását, s a
szükséges bizonyítékokat is benyújtja. Máglyahalálra ítélik, ezen
enyhíteni próbál. A Szentháromság tagadását és a gyermekkeresztség
elutasítását a Városi Tanács a keresztyén társadalomra veszélyes
nézetekként elutasítja.
1554
Sebastian Castellio iratában elítéli Servet
kivégzését. Kálvin az eljárást válasziratban védelmezi, amiben az igaz,
szentháromságos hit védelmét fejti ki (Defensio orthodoxae fidei de
sacra Trinitate). Mély meggyőződése, hogy ahol a vallás alapjait
megrendítik, a legmegfelelőbb gyógymódhoz kell folyamodni annak
érdekében, hogy a halálos kór vagy méreg ne terjedhessen tovább.
John Knox, a skótok reformátora a katolikus
támadások elől egy időre átjön a kontinensre, s hónapokon át Genfben
időzik, ahol Kálvin tanítványa lett. Később, 1556-1559 között a genfi
angol nyelvű menekültgyülekezet pásztorává választják.
1555
Genfben csaknem lázadás tör ki az egyre nagyobb létszámú francia
protestánsok ellen. Egyesek megpróbálták a polgármestert kiszakítani a
vezetésből, maguk mellé állítani, ezért a Városi Tanács a lázadást a
legfőbb árulásnak minősítette. A lázadás négy résztvevőjét elítélték és
kivégezték. Kálvin ellenzői végleg elveszítik többségüket a tanácsban. –
Egy éven át (1555/1556) Mózes 5. könyvéről prédikál, és a szövetség
teológia keretein belül fogalmazza meg gazdaságetikai gondolatait. A
szegénység leküzdésére kórházat, árvaházat, szegényházat alapít,
mértékletes kamatgazdálkodást javasol. De a szegényektől nem szedhető
uzsora!
1559
Kálvin megalapítja a Genfi Akadémiát,
az Institutio végső változatát adja ki. 50.
születésnapjára megkapja a genfi polgárjogot. Vezető tanárként meghívta
hű tanítványát és barátját, Béza Tódort. – A párizsi Rue Visconti 4.
szám alatti vendéglőben megalakul a Francia Református Egyház, itt
tartja első zsinatát. - Magyarra elsőként Szenci Molnár Albert
fordította le az Institutiot a 17. század első felében.
1564
Május 27-én hosszas betegség után elhunyt. Tuberkulózisban,
tüdővérzésben szenvedett. Külső segítség nélkül már nem tudott
betegágyából kilépni. De dolgozott. Élete utolsó heteiben írásban és
szóban is elbúcsúzott a városi tanács tagjaitól, lelkészkollégáitól,
munkatársaitól és barátaitól. Ismeretlen helyen nyugszik, de a genfi
temetőben vélik feltételezni nyughelyét.
Itt emléktábla idézi fel történelemformáló alakját.
Szolgálata idején hét közben főként ószövetségi textusokról, vasárnap
újszövetségi Igékről prédikált. Igehirdetéseinek száma meghaladja a 4
000-et, ebből alig a fele van meg. Kálvin hihetetlenül nagy energiával
levelezett, hogy a reformáció tanításait így is terjessze.
„Levélmissziója” nyomán több mint 4 300 levél keletkezett, ebből 1 369
az általa írt levél.
Levelezett kora vezető teológusai mellett az
angol királlyal, VI. Edwarddal, a canterbury érsekkel, Thomas Cranmerrel
és másokkal. Titkárai, akik 1548 óta segítették levelezését, franciák
voltak: előbb Fr. Baudoin és N. de la Fontaine, később Ch. de
Jonvilliers. A nagy érdeklődésre tekintettel akadémiai előadásait hárman
is jegyzetelték, és ki is adták: Nikolas des Gallars, Jean Budé és a
már említett titkára, Jonvilliers. Prédikációinak gyorsírásos
lejegyzését 1549-1560 között Denis Raguenire készítette.
Február 28-án tartott búcsúbeszédében így fogalmazott:
„Sokféle gyengeségem volt, amiket el kellett viselnetek, és az, amit elvégeztem, alapvetően semmi. A gonosz emberek bizonyára visszaélnek majd ezzel a megállapításommal. De ismételten csak azt mondom, az összes dolog, amit elvégeztem, semmiség, s én csak egy nyomorult teremtmény vagyok. Azt elmondhatom magamról, hogy jót akartam, hibáimmal mindig igyekeztem szembenézni, s az istenfélelem mélyen gyökeret vert a szívemben. Ti tanúsíthatjátok, hogy jók voltak törekvéseim. Ezért kérem, hogy a rosszat bocsássátok meg nekem. Ha pedig valami jó is adódott, kérlek, ti is törekedjetek erre és kövessétek a jót!”.
____________________________________________________________
____________________________________________________________
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!